Vil gi noe tilbake

For hundre år siden reiste nordmenn over Atlanteren på jakt etter et bedre liv. I dag kommer mennesker til Norge med håp og drømmer. Sammen med Oslo Røde Kors vil prestisjehotellet Amerikalinjen bidra til å gi dem en god start.

Midt i sentrum av Oslo, der hundretusener av nordmenn begynte sin reise, har Amerikalinjen åpnet. Det var til dette bygget de kom med drømmene sine. Det var her håp og drømmer ble til USA-billett.

De praktfulle lokalene skal ikke «bare» være en trygg havn for hotellgjester fra hele verden. De skal også åpne dørene for folk i byen. Folk med drømmer. Folk som har brutt opp fra hjemmene sine, tatt farvel med familie og naboer, og reist til Norge for å starte på nytt, skriver hotellet i en pressemelding.

Sårbar situasjon

Hotellet har i den forbindelse innledet et samarbeid med Oslo Røde Kors, for å bidra til at flere flyktninger og innvandrere får en god start på sin nye tilværelse.

– Jeg har ennå til gode å møte mennesker som ikke vil jobbe, klare seg selv og bidra i samfunnet, men det er noen barrierer på veien, sier Elisabeth Dahl Hansen, leder for flyktning- og asylfeltet i Oslo Røde Kors.

– Når man ikke kan språket og ikke kjenner noen, er man sårbar. Derfor betyr det så uendelig mye å treffe folk som vil deg vel, som du kan praktisere norsk med og ha steder å gå til. Å finne en jobb tar tid og er ofte vanskelig. At Amerikalinjen nå blir et ankerfeste for noen som trenger det på veien videre, er flott, sier hun.

«Mamas dish»

Samarbeidet mellom Amerikalinjen og Oslo Røde Kors vil materialisere seg på flere måter, men det første prosjektet som settes i gang handler om mat. Sammen lanserer de konseptet «Mamas dish», som skal bidra til å få flere ut i jobb.

– Vi ønsker å gjøre noe for og med voksne kvinner som kanskje mangler utdanning og norskkunnskaper. Mange er gode til å lage mat og har oppskrifter som har vært i familien i generasjoner. Vi skal derfor opprette et samarbeid med kjøkkensjefen hos oss, Steffen Hansen, som resulterer i en «Mamas dish» på menyen i restauranten Atlas. Det blir en Røde Kors-middag, hvor ti prosent av omsetningen går uavkortet til organisasjonens arbeid i her byen. Mat og mattradisjoner har alltid vært viktig for folk i bevegelse, sier hotelldirektør Wilhelm Hartwig.

Foregangskvinnen

Den første som skal samarbeide med kjøkkenet på Amerikalinjen er kurdiske Mojda Safy (50). Og Elisabeth Dahl Hansen er sikker på at de har funnet en god kandidat til å starte prosjektet.

– Mojda er først og fremst en herlig dame med god humor. Men hun, som mange andre innvandrerkvinner, har hatt vanskeligheter med å komme i jobb. Det til tross for at hun er utdannet økonom og mer enn gjerne vil bidra i samfunnet. Kanskje vil dette bli et springbrett videre inn i arbeidslivet, håper Dahl Hansen.

Og det skal i alle fall ikke stå på smakene Mojda setter sammen.

– Jeg har hatt gleden av å smake maten hennes i mange år, siden hun har vært tilknyttet møteplassene våre, både som frivillig og deltager på flere av våre arrangementer. Det er bare å glede seg, for hun er en fantastisk ressurs, legger Dahl Hansen i Oslo Røde Kors til.

Mat forener

Mange av nordmennene som reiste ut med Amerikalinjen i første halvdel av 1900-tallet etablerte faktisk egne spisesteder og delikatesseforretninger i Brooklyn. Lenge gikk 8th Avenue i New York under tilnavnet Lapskaus Boulevard. Og kanskje kan også det resultere i en egen rett på menyen i Atlas, som en lapskaus-hyllest til de norske pionerene.

– Mat forener, sier Dahl Hansen, og fortsetter:

– Blant våre deltagere er mer enn 100 nasjonaliteter representert og mange er i sitt ess når de står på kjøkkenet.

Helt vanlige folk

Oslo Røde Kors-lederen har selv besteforeldre som reiste over Atlanteren i 1951, for å skape en trygg tilværelse for familien. De etablerte seg over there, og bestefaren ledet snart sin egen sveisebedrift. Hun tenker ofte på sin egen familie når hun møter nyankomne flyktninger.

– Det er ofte helt vanlige folk, som har måttet forlate menneskene de er glade i. Mange har flyktet fra jobbene sine, fra hjemmet sitt, ja, et helt liv. Det er ikke så lenge siden mange av våre forfedre måtte forlate alt. Derfor syns jeg det er viktig at det nå blir pustet liv i en viktig del av norsk historie vi ikke snakker så mye om lenger, fortsetter Dahl Hansen.

Vil hjelpe

Også hotelldirektøren og andre fra ledergruppen på hotellet skal delta i frivillige aktiviteter.

– En gang i måneden tilbringer vi en arbeidsdag hos Oslo Røde Kors og bidrar med leksehjelp, norskundervisning eller andre praktiske ting folk trenger hjelp til. Jeg har vært flyktningguide tidligere, og sett hvor mye møtet mellom to mennesker kan bety – for begge parter. Målet er å inspirere mange ansatte på hotellet til å verve seg som frivillige, forteller Hartwig.

Hotellets engasjement varmer hjertet til Dahl Hansen og Oslo Røde Kors.

– Vi hadde ikke trengt flyktningguider hvis vi alle hadde tatt initiativ, snakket sammen og blitt kjent med folk som kommer hit. Vår visjon er at jobben vår skal bli overflødig, fordi samfunnet blir varmere og rausere. I mellomtiden er vi helt avhengige av frivillig innsats, sier Dahl Hansen.

Foto: Amerikalinjen i Oslo. Fotograf: Marcin Ptak.